Sunday, August 29, 2010

Mahasiswa tidak boleh berpolitik?

Salam.
Ngeee ~ ~ :D
Bila cakap pasal berpolitik, orang akan fikir, "ouh politik? Kotor!". Sebenarnya tak pun. Sebenarnya politik ni adalah sesuatu yang bagus. Tidak kira la parti mana yang bertanding sekalipun. Kita yang akan mengundi untuk memilih wakil rakyat kita! Oh yeah! TETAPI, adakah anda tahu yang mahasiswa dilarang berpolitik?


Ini dia fakta yang aku dapat jumpa tadi.


"Kabinet bersetuju melarang penuntut institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terlibat dalam parti politik, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin."


Statement ni bukanlah sesuatu yang lama. Ianya baru dinyatakan pada 11 Ogos 2010. Lalu aku pun berfikir, kenapa mahasiswa tidak dibenarkan politik? Aku cuba faham, adakah ada pihak yang takut dengan kebangkitan mahasiswa-mahasiswa ini? Ataupun mahasiswa tidak matang? Ni dia statement yang menarik(clickable).


Tidak sama sekali. Mahasiswa ini adalah pihak yang sentiasa berfikir, mencari dan mendengar cerita atau berita di sekeliling walaupun ada sesetengah fakta tidak dipaparkan di MEDIA PERDANA. Aku tak bercakap sebab aku berada di pihak ini atau itu. Aku cuma bercakap mengenai hak-hak pelajar. Kenapa mesti pelajar atau mahasiswa-mahasiswa ini dilarang berpolitik? Entah lar. Cuma aku berharap ada orang akan tampil membangkitkan isu ini walaupun aku tahun depan baru boleh mengundi. Ahaha. :D

5 comments:

Anonymous said...

ak pn xbrape nk stuju ngn statement tuh....

zul said...

statement yg mana 1 ek?

AyuuSalvatore said...

aku setuju gn statement yg kite tahon depan bru boleh mngundi! hahaha

btw dear, i wanna ask u something :)

katner ek nk dftar mengundi? HAHAHA

zul said...

ha. tatau. agagagaga.
tapi rasa-rasanya on9 pon bole kot.
aku rasa kalau check2, aku kena mengundi kat andalas kot. sebab bermastautin kat sana :D

AyuuSalvatore said...

ye ke? mmg cm2 ek? hahaha.. bole gathering lg time mgundi. wakakakkaa

Post a Comment